Veilige wegen en vaarwegen
Op een groot deel van de Zuid-Hollandse eilanden beheert en onderhoudt waterschap Hollandse Delta bijna alle wegen en fietspaden buiten de bebouwde kom. In totaal zo'n 1600 kilometer. Deze lopen meestal door polders en over dijken. In het wegenbeheerprogramma tot 2027 lees je onze doelen.
Verkeersveiligheid volgens 'Duurzaam Veilig' principes
Wij streven naar nul verkeersslachtoffers en daarom krijgt verkeersveiligheid veel aandacht. Vanuit het landelijke programma ‘Duurzaam Veilig’ is de snelheid op de meeste plattelandswegen op zestig kilometer per uur vastgesteld. De 60-km zones, de drempels, de duidelijke belijningen, de rotondes, de wegversmallingen en rode fietsstroken dragen allemaal bij aan het terugdringen van het aantal (dodelijke) verkeersslachtoffers.
Aandacht voor gedrag in het verkeer
Ook werken we samen met diverse partijen zoals gemeenten en politie om het verkeersgedrag te beïnvloeden. Veel van de verkeersongevallen komen door het gedrag van de weggebruiker. Er wordt bijvoorbeeld te hard gereden. Degene is afgeleid door te kijken op mobiele telefoon of de fietsverlichting staat niet aan. Daarom ondersteunen wij de landelijke verkeerscampagnes zoals MONO, BOB en Modder op de weg en zijn wij ambassadeur van Maak een Punt van Nul, want elk verkeersslachtoffer is er een te veel.
Onderhoud van wegen en fietspaden
De vele kilometers asfalt worden in Nederland door verschillende organisaties onderhouden. Hollandse Delta zorgt voor de wegen buiten de bebouwde kom. Het rijk zorgt voor de snelwegen, de provincie voor de provinciale N-wegen en de gemeenten zorgen voor de wegen binnen de bebouwde kom. Bij het onderhoud inspecteren wij de weg. Wanneer bij inspectie blijkt dat een weg er slecht bij ligt, onderzoeken we hoe het staat met het draagvlak, de fundering en de verharding van de weg. Ook bekijken we of de weg wel of niet intensief gebruikt wordt. Deze afwegingen leiden tot het besluit om zo’n weg te verbeteren.
Bekijk hier welke wegen en fietspaden wij beheren
We zorgen voor veilige verbindingen voor fietsers in de polder. Door rode fietsstroken of fietsmarkeringen aan de zijkanten van de rijbaan, worden automobilisten bewust gemaakt en gewezen op de nodige ruimte voor fietsers. Waar mogelijk is worden er aparte fietspaden aangelegd. Wij hebben rond de 300 kilometer fietspaden in beheer en onderhoud.
Regelmatig is er onderhoud aan de wegen nodig. Voor klein onderhoud doet de buitendienst dit zelf. Voor groot onderhoud, zoals nieuw asfalt, doet dit een aannemer.
Waar en wanneer er werkzaamheden zijn vind je op de pagina 'Projecten: werken aan de weg'. Volg de apps van de aannemers voor actuele informatie over de werkzaamheden.
Bermen, groen en obstakels langs de weg
Wij onderhouden planten, struiken en bomen in de wegbermen. Op smalle wegen is een berm belangrijk om veilig te kunnen passeren en soms is het nodig om de berm te gebruiken als uitwijkmogelijkheid. De bermen moeten daarom regelmatig worden opgevuld en wordt er gemaaid langs de weg. Het waterschap maait op ruim 100 locaties de wegbermen gefaseerd. We maaien een stuk wel en dan een stuk niet.
Bekijk de veelgestelde vragen over maaien van bermen.
Voor de verkeersveiligheid is goed verkeersoverzicht zonder obstakels belangrijk. Daarom is het nodig om te brede hagen of struiken langs de weg te snoeien en over de weg hangende boomtakken te verwijderen. Maar ook om geen obstakels zoals karretjes, potten en stenen pal langs de weg te zetten, maar 1,5 meter ervan af. Dit geldt ook op privégrond. Daarom vragen wij regelmatig aan de eigenaar van de haag, struik of obstakel, dit zo snel mogelijk te verwijderen.
Strooien op wegen en fietspaden
Zodra het glad wordt in de winter, strooien we de wegen en fietspaden om deze berijdbaar te houden buiten de bebouwde kom. Doorgaande wegen, openbaar vervoer routes en fietsschoolroutes komen het eerst aan de beurt. Wegen die nauwelijks worden gebruikt of waarvan het gebruik niet noodzakelijk is, worden niet gestrooid. We strooien in de Hoeksche Waard, op Goeree-Overflakkee, IJsselmonde, Pernis, Rozenburg en Voorne-Putten. De wegen en fietspaden op het Eiland van Dordrecht worden door de gemeente gestrooid. Belangrijk is om bij gladheid je snelheid aan te passen en neem ruim de tijd voor de reis.
Bekijk de veelgestelde vragen bij gladheidsbestrijding.
Bekijk de strooiroutes en blijf via onze social media kanalen op de hoogte wanneer wij strooien.
Overdracht wegen naar gemeenten
Het beheer van openbare wegen is in Nederland volgens de wegenverkeerswet belegd bij drie (overheids)partijen; het Rijk, de Provincies en de Gemeenten. Van de 21 waterschappen in Nederland zijn er nog 5 die wegen buiten de bebouwde kom beheren. In het verleden is er voor ons waterschap een uitzondering gemaakt, maar we zien dit niet meer als een primaire taak. Het is dan ook een logische stap om het wegbeheer over te dragen aan de gemeenten.
In 2018 heeft de Verenigde Vergadering een besluit genomen de Transitie Wegen te starten, met als doel de wegen binnen 10 jaar overgedragen te hebben. Er lopen diverse gesprekken met de gemeenten in de regio om dit verder vorm en inhoud te geven.
Vaarwegen
Het noordelijke deel van de Bernisse en een deel van het kanaal door Voorne bij Heenvliet, het Brielse Meer en het Voedingskanaal Brielse Meer zijn vaarwegen die bij ons in beheer zijn. Ook verzorgt het waterschap onder andere de bediening van sluizen. Kijk hier voor meer informatie en voor de tijden: