Dijkversterking 20-3 tussen Geervliet en Hekelingen
Op Voorne-Putten worden delen van de dijk tussen Geervliet en Hekelingen (normtraject 20-3) versterkt. Deze dijk beschermt inwoners van Voorne-Putten tegen water dat vanuit de grote rivieren komt.
Waarom gaan we de dijk versterken?
Waterschap Hollandse Delta beheert op de Zuid-Hollandse eilanden zo'n 800 kilometer aan dijken, duinen en kades waarvan maar liefst 364 kilometer het water van de grote rivieren en binnenmeren tegenhoudt. Dit zijn de zogenoemde primaire keringen. Deze moeten stevig genoeg zijn om ook extreem hoge waterstanden te keren.
Regelmatig toetsen we onze dijken op hun veiligheid. Aan de hand van de resultaten van deze toetsing worden, waar dat nodig is, dijken versterkt. Uit toetsing is gebleken dat delen van normtraject 20-3 op dit moment niet voldoen. Dit betekent niet dat er direct gevaar dreigt. Er is genoeg tijd om de dijk te versterken.
Wat wordt er versterkt?
De dijkversterking is in totaal circa 10 kilometer. De dijk is opgedeeld in drie deelgebieden: Hartelkanaal, Oude Maas en Spui. Ieder deelgebied heeft zijn eigen opgave:
- Hartelkanaal: de grasbekleding van de dijk is onvoldoende op een aantal locaties.
- Oude Maas: de stabiliteit van de dijk aan de binnenzijde is onvoldoende op twee plekken.
- Spui: de stabiliteit van de dijk aan de binnenzijde is onvoldoende.
Op de afbeelding worden deze locaties in het roze weergegeven. Bekijk hier de afbeelding in PDF op groter formaat.
Wat doen we in 2023–2024?
Afgerond: Start verkenningsfase
Ben je benieuwd op welke manier de eerste fase van een dijkversterking, de Verkenningsfase, wordt aangepakt? Bekijk dan onze ‘Kennisgeving Voornemen & Participatie' in het Waterschapsblad.
Afgerond: Inloopavond 15/6/2023
Op 15 juni 2023 heeft het waterschap een inloopavond georganiseerd in het Dorpshuis Hekelingen. Hier is toelichting gegeven over het project en is kennisgemaakt met belanghebbenden.
Afgerond: Mogelijke oplossingen
Het waterschap heeft alle mogelijke oplossingen verzameld die bijdragen aan het versterken van de dijk. Voor ieder deelgebied zijn de mogelijke oplossingen met een toelichting beschreven: Hartelkanaal, Oude Maas en Spui. Tot 4 oktober 2023 hebben belanghebbenden de mogelijkheid gehad een reactie op de oplossingen te geven of een nieuwe oplossing aan te dragen. Deze inbreng is meegenomen in het verdere proces.
Afgerond: Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) en Nota Kansrijke Alternatieven (NKA)
In september 2023 heeft het waterschap alle mogelijke oplossingsrichtingen voor het versterken van de dijk gedeeld met de omgeving. Deze oplossingsrichtingen zijn afgewogen door inhoudelijke experts. Op basis van de afweging zijn kansrijke alternatieven geselecteerd en beschreven in de Nota Kansrijke Alternatieven (NKA). Naast het NKA is een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) opgesteld. In deze notitie wordt beschreven op welke manier de milieu- en omgevingseffecten worden getoetst bij de selectie van het voorkeursalternatief.
Op 21 november 2023 heeft het college van dijkgraaf en heemraden (D&H) de NRD en het NKA vastgesteld. De stukken waren van donderdag 23 november 2023 tot en met 3 januari 2024 in te zien via de website officielebekendmakingen.nl. Belanghebbenden hebben in deze periode een reactie kunnen geven.
Afgerond: Inloopavond 30/11/2023
Op 30 november 2023 heeft het waterschap een inloopavond in het Dorpshuis Hekelingen georganiseerd. Hier is toelichting over de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) en Notitie Kansrijke Alternatieven (NKA) gegeven en konden de tekeningen en schetsen worden bekeken.
Afgerond: Keukentafelgesprekken
In de eerste drie maanden van 2024 heeft het waterschap met direct belanghebbenden de kansrijke alternatieven besproken. Dit is op locatie tijdens een informeel gesprek gebeurd, een keukentafelgesprek. Tijdens deze overleggen zijn de aandachtspunten en wensen voor de selectie van een voorkeursbeslissing opgehaald.
Afgerond: Ontwerp-Voorkeursbeslissing en Plan-MER
Het waterschap weegt op basis van onderzoeken, omgevingskennis en technische uitgangspunten af wat de beste voorkeursbeslissing (VKB) is per deelgebied. Om de omgevings- en milieuaspecten goed mee te nemen in deze afweging is een Plan-MilieuEffectenRapportage opgesteld.
Afgerond: Inloopavond 2 oktober 2024
Op woensdag 2 oktober 2024 heeft het waterschap een inloopavond in Wijkcentrum Noord, Spijkenisse georganiseerd. Tijdens deze inloopavond is toelichting gegeven op de geselecteerde Voorkeursbeslissing per deelgebied, het doorlopen proces tot nu toe en de vervolgstappen.
Momenteel bezig: Terinzagelegging ontwerp-VKB en plan-MER
Het college van dijkgraaf en heemraden heeft de ontwerp-Voorkeursbeslissing en de plan-MER in een ‘ontwerp-besluit’ vastgesteld. De stukken zijn van 16 september tot en met 27 oktober zes weken in te zien via de website officielebekendmakingen.nl. Belanghebbenden kunnen in de periode een zienswijze indienen.
Nog te doen: Definitieve Voorkeursbeslissing
Na het inzage termijn worden eventuele zienswijzen behandeld en waar van toepassing de Voorkeursbeslissing aangepast. Deze definitieve versie wordt inclusief voorgestelde verwerking van de zienswijzen opnieuw behandeld door het college van dijkgraaf en heemraden. Naar verwachting wordt deze eind 2024 vastgesteld. Belanghebbenden krijgen hierover op dat moment bericht.
Hoe zien de vervolgstappen eruit?
Planuitwerking: 2025 – 2026
In de planuitwerking wordt de voorkeursbeslissing vertaald naar een plan voor de uitvoering. Het plan voor de dijkversterking wordt vastgelegd in een (ontwerp-)Projectbesluit. Omdat duidelijk is op welke manier de dijk versterkt gaat worden per deelgebied kunnen als input voor het Projectbesluit maatwerk- en uitvoeringsafspraken met belanghebbenden gemaakt worden. Het waterschap neemt hierover tijdig contact op met betrokkenen.
Realisatie: 2027 – 2028
In de realisatiefase wordt een werkomschrijving opgesteld, aanbesteed aan een aannemer en uitgevoerd.
Contact
Heb je een vraag, idee of opmerking over dit project?
Neem dan contact op met het projectteam via dijkversterkingsproject20-3@wshd.nl of 088 974 3000.
Heb jij affiniteit met techniek en ben je benieuwd welke data is gebruikt voor het bepalen van de opgave in het voortraject? Dan vind je het misschien leuk om de data te bekijken in onze Digital Twin – link Digital Twin (geodan.nl) - van de dijk.