Nascholing voor docenten
Voor docenten bieden wij een apart docentenprogramma aan, dat gericht is op bij- en nascholing, en op het gezamenlijk ontwikkelen van onderwijsprogramma's en het verzamelen van feedback.
Ons educatie-aanbod richt zich niet alleen op leerlingen en studenten, maar ook op docenten. Via een speciaal docentenprogramma ondersteunen we docenten in het integreren van waterbewustzijn in hun lessen. Als ‘multiplier’ bereik je jaarlijks vele leerlingen en kun je wateronderwerpen duurzaam verankeren in het curriculum, bijvoorbeeld binnen aardrijkskunde, biologie of techniek.
Op deze pagina vind je enkele voorbeelden van hoe deze programma’s eruitzien.
Nascholing voor Aardrijkskundedocenten
Voor aardrijkskundedocenten uit het voortgezet onderwijs organiseerden we een bijzondere watersafari door Rotterdam-Zuid. Tijdens een bustour langs onder andere een gemaal en een waterberging kregen deelnemers onderweg ‘college’ in de bus, ondersteund met uitgeprinte A3-kaarten en visuals. Het centrale thema: de invloed van klimaatverandering op stedelijk waterbeheer. Bij de verschillende stopplekken kregen ze verdiepende informatie over thema’s als verzilting, wateroverlast, stedelijke gebiedsontwikkeling en klimaatadaptatie, en functie die het waterschap hierin vervult. De dag werd afgesloten met een informele borrel, waar deelnemers ervaringen met elkaar konden delen over hoe het geleerde toe te passen is in de lespraktijk.

Nascholing voor Biologiedocenten
In samenwerking met WaterEducatie Drechtsteden (WED) organiseerden we een nascholing voor biologiedocenten, met als thema waterkwaliteit. De bijeenkomst bestond uit een inhoudelijke lezing over de Kaderrichtlijn Water (KRW), gevolgd door een praktijkles in en rond de sloot. Docenten leerden over de robuuste watergang, het belang van waterplanten en hoe het waterschap werkt aan gezond water dat bruist van leven. Verder kregen ze inzicht in hoe ze veldwerk – zoals het onderzoeken van waterdiertjes en het meten van chemische parameters – kunnen inzetten om leerlingen actief te betrekken bij thema’s als biodiversiteit en duurzaam waterbeheer. De sessie werd afgesloten met een demonstratie van educatieve watermodellen, en de filmvertoning van Nederland Onder Water.
