Voortgezet onderwijs
Voor middelbare scholen in ons werkgebied bieden we verschillende projecten over uiteinlopende onderwerpen, die aansluiten bij het curriculum van o.a. de vakken aardrijkskunde en maatschappijleer. Hieronder staan enkele aansprekende voorbeelden.
Water op het schoolplein
Meer dan de helft van Nederland kan overstromen als de dijken of duinen doorbreken. Daarnaast kunnen hoosbuien of langdurige regen leiden tot lokale wateroverlast. De lesmethode “Water op het schoolplein” maakt leerlingen bewust van overstromingsrisico’s en wateroverlast in de eigen omgeving. De 2 lesmodules, Wateroverlast (2 havo/vwo) en Overstromingen (3 havo/vwo), bestaan elk uit 6 lessen en zijn specifiek gericht op ons werkgebied. Middelbare scholieren kunnen voor hun eigen schoolomgeving data inzien en opdrachten maken over de thema’s waterveiligheid, waterberging en klimaatadaptatie. In beide lesmodules spelen digitale kaarten een grote rol.
Het bijzondere aan de methode is de regionale insteek. De oorzaak, het verloop en de gevolgen van wateroverlast en overstromingen verschillen namelijk sterk van gebied tot gebied. De oplossingsrichtingen daardoor ook.
Het lesmateriaal is ontwikkeld door het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG), Universiteit Utrecht (Tim Favier) en Hogeschool van Amsterdam (Adwin Bosschaart), in opdracht van de waterschappen.
Democratiegame
In deze interactieve game krijgen jongeren inzicht in de werking van een gekozen bestuur en de dilemma’s in de besluitvorming. Leerlingen stemmen in het spel op partijen in het waterschapsbestuur van de fictieve waterschappen Westerstromen, Midden-Delta en Oostervloed. Daarna nemen ze als bestuur van hun waterschap beslissingen in een aantal casussen. Bijvoorbeeld om te investeren in duurzaamheid of te bezuinigen op dijkonderhoud.
Het spel is geschikt voor vmbo, havo, vwo en mbo, en kan door de docent zelf gegeven worden. Handleiding en ander materiaal is te downloaden, het spel speel je online. De game is ontwikkeld door de Unie van Waterschappen en ProDemos. Op de website van democratiegame vind je alle materialen.
Levensechte opdrachten met het waterschap
Werken aan echte vraagstukken uit de praktijk maakt leren betekenisvol en actueel voor scholieren. Het waterschap is een betrokken opdrachtgever voor diverse onderwijsprojecten, waarbij leerlingen van het voortgezet onderwijs meedenken over actuele wateruitdagingen. Deze opdrachten zijn niet alleen leerzaam, maar dragen ook bij aan bewustwording over toekomstbestendig waterbeheer.
De opdrachten worden uitgevoerd binnen bijvoorbeeld het technasiumonderwijs, de praktijkgerichte programma’s van het vmbo of in (de vrije ruimte van) de NLT-modules.
Hieronder 3 voorbeelden van zulke praktijkgerichte casussen uit afgelopen periode:
- Veilig werken met een krooshekreiniger (havo/vwo)
Leerlingen onderzoeken hoe het onderhoud aan krooshekreinigers – machines die drijvend vuil uit het water verwijderen – veiliger kan worden uitgevoerd. Ze verdiepen zich in de werking van de installatie, brengen risico’s in kaart en doen aanbevelingen voor technische of procedurele verbeteringen. Hun advies wordt gepresenteerd aan medewerkers van het waterschap. - Schaduwrijke fietsroutes (havo)
In deze opdracht analyseren leerlingen hoe fietsroutes aangenamer kunnen worden gemaakt tijdens hete zomerdagen. Ze combineren data over veelgebruikte routes, hittestress en geschikte beplanting met waterveiligheid en waterkwaliteit. Het resultaat: een concreet voorstel voor een koelere, gezondere leefomgeving. - Campagne waterbewustzijn (mavo)
Hoe maak je jongeren bewust van hun watergebruik? Mavo-leerlingen ontwikkelen een campagne gericht op leeftijdsgenoten, waarin ze op een toegankelijke manier uitleggen waarom water besparen belangrijk is. Ze ontwerpen posters, socialmediaberichten of zelfs een korte video.
Het Rotterdams Jongerendebat Water & Klimaat
Samen met de andere waterpartners van Rotterdam organiseren we elke 2 jaar een debat voor middelbare scholieren. In verschillende rondes en opstellingen gaan de teams met elkaar in debat over stellingen over waterbeheer, drinkwater, klimaatverandering en omgaan met water. Het voornaamste doel is om jongeren na te laten denken over het duurzaam gebruik van water, nu en in de toekomst, en tevens om hen inzicht te geven in wat zij zelf kunnen doen om wateroverlast en andere gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan.
Partners zijn waterschap Hollandse Delta, Hoogheemraadschap van Delfland, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, Evides Waterbedrijf en Gemeente Rotterdam.