Dijkgraaf Jan Bonjer blikt vooruit op 2026

Er is veel werk aan de winkel voor het waterschap. In deze 'Brief aan de inwoners' van dijkgraaf Jan Bonjer blikt de dijkgraaf vooruit op 2026.

Beste inwoner van de Hollandse delta, beste lezer,

 

Volgens een ongeschreven regel stoppen we rond deze tijd met onze nieuwjaarswensen. Maar omdat deze krant nu eenmaal pas half januari van de persen rolt, vind ik het nog wel kunnen. Dus wens ik u langs deze weg een goed en gezond 2026! 

 

Aan het begin van een vers jaar kijk ik graag met u vooruit. Als waterschap houden we dag in, dag uit het water in de gaten. Maar we zijn ook veel met de toekomst bezig. Een toekomst die de nodige uitdagingen in petto heeft. In deze brief wil ik er een paar uitlichten.

Voorbereiden op extreem weer

Allereerst denk ik aan het weer dat steeds extremer wordt. Lange periodes van droogte wisselen af met plotselinge piekbuien. Al het water dat in korte tijd valt, moet een weg vinden. Onze gemalen, stuwen en sluizen zorgen er dag en nacht voor dat we niet te veel én niet te weinig water hebben. De komende jaren gaan we verschillende gemalen renoveren. Ze worden duurzaam, er komen elektrische pompen. Maar we moeten ook weerbaar zijn. Dat betekent: in nood kunnen overschakelen op pompen met diesel.

Maatregelen tegen zout water 

Het zoute zeewater trekt het land in. Dat komt door de stijging van de zeespiegel, de daling van de bodem en doordat er soms minder rivierwater van oost naar west stroomt. Dat willen we niet, want zoet water is belangrijk voor ons drinkwater, de landbouw, de natuur en voor productieprocessen van de industrie. Al jaren bedenken we plannen om te blijven zorgen voor genoeg zoet water. We willen daarbij duidelijk maken dat er grenzen zijn aan de ‘maakbaarheid’. Het onderwerp staat ook dit jaar hoog op onze agenda.

Groot onderhoud aan rioolwaterzuiveringen 

Er wonen bijna 1 miljoen mensen op onze eilanden Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard, Voorne-Putten, IJsselmonde en het Eiland van Dordt. En vergeet Pernis en Rozenburg niet, wat ook 2 aparte dijkringen zijn! We hebben 21 zuiveringsinstallaties die het afvalwater schoonmaken en weer het open water in sturen. We gaan investeren in groot onderhoud van deze installaties. Dat is noodzakelijk en urgent. Er komen namelijk steeds meer inwoners en we moeten meer schadelijke stoffen uit het afvalwater halen.

Aan de slag! 

Als ik het zo op een rij zet, lijkt het alsof er allerlei problemen aan de horizon opdoemen. Deels is dat zo. Maar één ding weet ik zeker: we kunnen en gaan op tijd maatregelen treffen. Met de kennis die we als waterschap hebben en de samenwerking met bijvoorbeeld gemeenten, natuur- en milieuorganisaties, agrariërs en andere waterschappen kunnen we veel bereiken. 

 

Ook in 2026 blijven we werken aan de veiligheid en leefbaarheid van onze mooie Hollandse delta! 

 

Met vriendelijke groet, 

 

Uw dijkgraaf, 

 
Jan F. Bonjer