Besluiten algemeen bestuur waterschap Hollandse Delta
In de vergadering van het algemeen bestuur, de Verenigde Vergadering, van waterschap Hollandse delta op 1 oktober 2025 zijn onder andere de volgende besluiten genomen: er is aanvullend budget beschikbaar gesteld voor het duurzaam en veilig inrichten van de Korteweg in de gemeente Hoeksche Waard, en het besluit is genomen dat het beheer van de Noldijk wordt overgedragen aan de gemeente Barendrecht en de gemeente Ridderkerk. Daarnaast is het strategisch kader baggeren vastgesteld.
Duurzaam veilige inrichting Korteweg
Waterschap Hollandse Delta gaat de Korteweg en delen van de Schoutsdijk en Middelsluissedijk Westzijde in de gemeente Hoeksche Waard duurzaam veiliger inrichten. De rijweg wordt verbreed en er komt een vrijliggend fietspad. Er is nadrukkelijk aandacht voor het groen, bijvoorbeeld in de vorm van nieuwe wilgen en een haag tussen de rijweg en het fietspad. Het waterschap heeft extra grond kunnen aankopen dankzij de medewerking van verschillende grondeigenaren. Inmiddels is de aannemer gestart met de werkzaamheden, waaronder het verleggen van de sloot en het kappen van een aantal bomen. Voor het project werkt het waterschap nauw samen met de gemeente Hoeksche Waard. De totale kosten voor het project bedragen bijna 7 miljoen euro. De provincie Zuid-Holland en de gemeente Hoeksche Waard leveren een financiële bijdrage. De realisatie van het project is belangrijk voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit van de inwoners van de Hoeksche Waard.
Onlangs bleek dat het project 3,3 miljoen euro hoger uitvalt dan begroot. Het algemeen bestuur van het waterschap, de Verenigde Vergadering, heeft aanvullend budget beschikbaar gesteld voor het project. Het waterschap, vanwege de wens ook versoberingen te benutten, kiest voor traditioneel voorbelasten. Hiermee is het totale project in 2027 gereed. Op verzoek van het algemeen bestuur worden de mogelijkheden van een natuurvriendelijke oever onderzocht. Waterschap Hollandse Delta onderzoekt de oorzaak en gevolgen van de kostenoverschrijding.
De inspanningen zijn erop gericht om samen met de gemeente bij te dragen aan een duurzaam veilige Hoeksche Waard.
Overdracht Noldijk aan Barendrecht en Ridderkerk
We dragen het beheer van de Noldijk over aan de gemeenten Barendrecht en Ridderkerk. Hiermee draagt het waterschap bij aan de verkeersveiligheid en de leefbaarheid voor de inwoners. De gemeenten kunnen de wegen binnen de bebouwde kom brengen en overgaan tot een daarbij passende weginrichting. Het algemeen bestuur van het waterschap, de Verenigde Vergadering, heeft dit op 1 oktober besloten op verzoek van de beide gemeenten. Het beheer van een deel van de Noldijk en de Gebroken Meeldijk gaat naar de gemeente Ridderkerk. De gemeente Barendrecht neemt het beheer over van een ander deel van de Noldijk, en delen van de Achterzeedijk en Ziedewijdsedijk.
Hiermee komt een eind aan een langjarig traject. De beide gemeenten zijn actief in gesprek met het waterschap om te onderzoeken of het mogelijk is om het beheer van de andere wegen van het waterschap naar de gemeenten over te dragen.
Waterschap Hollandse Delta stelt nieuw strategisch kader voor baggeren vast
Op woensdag 1 oktober zette het algemeen bestuur van waterschap Hollandse Delta, de Verenigde Vergadering, een belangrijke stap: het nieuwe strategisch kader voor baggeren is in concept vastgesteld. In concept, want het kader ligt binnenkort nog ter inzage.
Het vorige kader dateert uit 2017. Inmiddels sluiten de uitgangspunten in dat kader niet goed meer aan bij de huidige hogere ambities van het waterschap voor waterkwaliteit en waterkwantiteit. Daarom kiest het bestuur nu voor een vernieuwde aanpak voor het baggeren van sloten in de polders en van overig (ook stedelijk) oppervlaktewater.
Eén cyclus, één diepte
Hollandse Delta trekt de regels gelijk voor het hele werkgebied van het waterschap in Zuid-Holland zuid. Dat betekent overal dezelfde baggercyclus van 8 jaar en overal baggeren tot de vaste bodem. Voor veenweidegebieden gaat de cyclus naar iedere 6 jaar. Zo ontstaat meer samenhang en meer duidelijkheid in de uitvoering.
Extra budget voor stevig baggerprogramma
Baggeren kost geld. Om het programma voluit te blijven draaien, verhoogt het waterschap het baggerbudget. Daarmee worden niet alleen de hogere kosten door inflatie opgevangen, maar is er ook ruimte om de komende jaren landelijke en stedelijke wateren baggerschoon te houden. Ook het baggeren van in- en uitlaatgeulen en de grote wateren in de Hollandse Delta is hiermee verzekerd.
Kijk hier de vergadering van 1 oktober terug